بسم الله الرحمن الرحيم
Zijue sifa tano za wa umini wa kweli kwa nujibu wa Qur'an tukufu
- إنما المؤمنون الذين إذا ذكر الله وجلت قلوبهم وإذا تليت عليهم آياته زادتهم إيمانا وعلى ربهم يتوكلون
- الذين يقيمون الصلوة ومما رزقناهم ينفقون
- أولَئك هم المؤمنون حقّا لهم درجات عند ربّهم ومغفرة ورزق كريم
Maana ya aya hii inasema kama ifatavyo :
- Hakika waumini wa kweli ni wale ambao huwa wanapatwa na khafu pindi anapo tajwa Mwenyezi MUNGU ,na wanapo somewa aya zake hua zina wazidisha imani,na wao hua wanamtegemea ALLAH pekeake katika mambo yao yote.
- Wale ambao wana simamisha swala tano(wana swali swala tano kwa wakati wake),na wanatoa sadaka katika vile alivyo waruzuku(katika mali aliyo waruzuku)ALLAH.
- Basi hao ndio waumini wa kweli mbele ya ALLAH ,na wana wao daraja ya juu mbele ya MOLA wao ,na msamaha na na rizqi tukufu(nzuri).
na wao hua hawamtegemee mwengine asiekua zaidi ya ALLAH ,pamoja na kuchukua asbab za kisheria(yaani kufanya kazi N,K)basi hao wenye sifa kama hizi ndio waumini wa kweli na ndio wenye imani ya kweli mbele ya ALLAH na ndio wenye kuthibiti katika imani kamili.في هذه الآيت بين الله تعالى الصفات التي جعلها علامات على المؤمنين إيمانا حقا:
- الصفة الأولى:<<إنما المؤمنين الذين إذا ذكرالله وجلت قلوبهم>>أي إذا ذكرت عظمة الله تعالى وقدرته وما أعده من الثواب لمن أطاعه وما خوّف به من عصاه ,فزعت قلوبهم وخافت وبادروا بفعل ما به أمر,واجتناب ما عنه نهى.
- الصفة الثاني:<<وإذا تليت عليهم آياته زادتهم إيمانا >>فالقلب العامر بالإيمان يجد من آيات القرآن ما يزيده إيمانا وتصديقا ويقينا,وما ينتهي به إلى الا طمئنان كما قال تعالى:<<وإذاما أنزلت سورة فمنهم من يقول أيّكم زادته هذه إيمانا فأما الذين آمنوا فزادتهم إيمانا وهم يستبشرون>>
- الصفة الثالثة:<<وعلى ربهم يتوكلون>>وعليه وحده يعتمدون,وبه دون سواه يستمسكون ويعتصمون,لايرجون سواه,ولايقصدون إلا إياه,ولا يلوذون إلا بجناب,ولايطلبون الحوائج إلا منه,ولا يرغبون إلاّ إليه,ويعلمون أنه ماشاء كان وما لم يشأ لم يكن,وأنه متصرف في الملك وحده,لاشريك له ولا معقب لحكمه,وهو سريع الحساب.ومع رسوخ عقيدتهم لايقصرون في اتخاذ الأسباب المشروعة ولهاذا قال سعيد بن جبير:التوكل على الله جماع الإيمان.
- الصفة الربعة:<<الذين يقيمون الصلاة>>بعد ذكر سبحانه الصفات القلبية الوجدانية,ذكر صفاتهم العملية التي تتعلق بفعل الجوارح:ذالك:أن الإيمان هو ما وقر في القلب وصدقه الأعمال فالعمل هو الدلالة الظاهرة للإيمان.
- <<ومما رزقناهم ينفقون>>ينفقون الزكاة المفروضة وغيرها من سائر وجوه الإنفاق في سبيل الله,مما رزقهم الله,والنص الكريم بشير إلى أن هذه الأموال ودائع عند هم,والله هو الذي رزقهم بها,والخلق كلهم عيال الله,وأحبهم إلى الله أنفعهم لخلقه.
kwahio ndugu zangu katika imani tumuombe ALLAH atujaalie tuwe miongoni mwa watu wenye sifa za imani kama alivyo tu orodheshea ALLAH(S.W)na tuwe waumini wa kweli ambao watakao fanikiwa kupata radhi zake siku ya qiamah insha'allah.
hawi mtu muumini wa kweli mpaka zitakapo kusanyika kwake sifa hizi tano zilizo tajwa.
imani ni zina tafautiana daraja katika nyoyo za waumini na kwa sababu hiyo waumini wapo juu ya daraja tafauti peponi.
ni juyake muislamukuujaza imani moyo wake na ikhlasi katika amali zilizo wajibika kwake .na ayaache matendo yalio katazwa juu yao.ALLAH atuwezeshe wote insha'allah
wabillahi taufiq wassalam alaykum warahmatullahi wabarakatuh.
No comments:
Post a Comment
10 Ways of Protection from Shaytan:
Imam Ibn ul Qayyim
Seeking refuge with Allah from Shaytan. Allah the Most High said, “And if there comes to you from Satan an evil suggestion, then seek refuge in Allah. Indeed, He is the Hearing, the Knowing.” [41:36]
Recitation of the two soorahs al-Falaq and an-Nas, as they have wondrous effect in seeking refuge with Allah from evil, weakening Shaytan and protection from him. This is why the Messenger, sallallahu `alayhi wa sallam, said: “No person seeks refuge with anything like the Mu`awwidhatayn (soorahs al-Falaq and an-Nas)”. [an-Nasaa’i, 5337]
Recitation of Ayat al-Kursi (2:255).
Recitation of soorah al-Baqarah. The Messenger, sallallahu `alayhi wa sallam, said, “The house in which al-Baqarah is recited is not approached by Shaytan.” [Muslim]
The final part of al-Baqarah. The Messenger, sallallahu `alayhi wa sallam, said, “Whoever recites the two last verses of al-Baqarah at night they will suffice him.” [Muslim]
Recitation of the beginning of soorah Mu’min (Ghafir), until His saying, “wa ilayhi-l-maseer” (to Him is the destination). (i.e. “Ha. Meem. The revelation of the Book is from Allah, the Exalted in Might, the Knowing, the forgiver of sin, acceptor of repentance, severe in punishment, owner of abundance. There is no deity except Him; to Him is the destination.” [40:1-2])
Saying “la ilaha ill Allah wahdahu la sharika lah, lahul mulku wa lahul hamdu wa huwa `ala kulli shay’in qadir” (there is nothing worthy of worship except Allah, He has no partner, His is the Dominion and Praise, and He is able to do all things) a hundred times.
The most beneficial form of protection from Shaytan: abundance of remembrance of Allah, the Exalted.